Respiració (Presencial, Online)
Respiració
Lèxic quotidià de filosofia, 5
A càrrec de
La respiració —una funció fisiològica fonamental i absolutament imprescindible per a la supervivència—, a més d’analitzar-se des d’una perspectiva científica, també pot ser estudiada en termes que transcendeixen la perspectiva clínica. Així, els darrers anys ha crescut exponencialment l’interès per aquest fenomen en el context de les ciències humanes i socials, com també ha crescut la literatura que en parla des del punt de vista filosòfic.
En efecte, la respiració constitueix un eix fonamental de connexió i síntesi entre diferents aspectes i nivells de l’ésser humà, des dels més bàsics, viscerals, inconscients i involuntaris processos al servei del manteniment de la vida, fins a, en l’altre extrem, les més subtils formes d’autoconsciència i de lliure determinació, vinculades al desenvolupament personal i a les operacions mentals més complexes. D’altra banda, la qualitat de l’aire respirable i les condicions laborals i socials que determinen l’exercici saludable de la funció respiratòria són problemàtiques de primer ordre en l’actual reflexió sobre les conseqüències de la crisi climàtica sobre la població i en relació amb les situacions de precarització que afecten sectors desafavorits de la societat.
El curs té tres sessions, i cadascuna oferirà una visió —necessàriament sintètica— de les diferents possibilitats d’aproximació al fenomen de la respiració, des d’una perspectiva filosòfica, fenomenològica, ètica i política.
Aquest curs forma part de Lèxic quotidià de filosofia, un cicle dirigit per Daniel Gamper, que proposa interpretacions filosòfiques sobre temes de la vida. Cada curs serà com una entrada d’un diccionari filosòfic de la quotidianitat.
Bibliografia recomanada:
Escribano, Xavier (ed.). Vivir del aire, pensar la respiración. Ensayos antropológicos e interdisciplinares de antropología de la corporalidad II. Madrid: Editorial Síntesis, 2024.
Irigaray, Luce. L’oubli de l’air. París: Les Éditions de Minuit, 1983.
Skof, Lenart, i Berndtson, Petri (eds.). Atmospheres of Breathing. Nova York: SUNY Press, 2018.
Sloterdijk, Peter. Temblores de aire. En las fuentes del terror. Traducció de Germán Cano. València: Pre-Textos, 2003.
Webster, Jamieson. Sobre la respiración. Traducció d’Albert Fuentes. Barcelona: Alpha Decay, 2025.
Presencial/Online. Totes dues modalitats permeten l'accés als vídeos de les sessions (en directe i en diferit) fins al 29 d'agost de 2026. Informació pràctica sobre els cursos 2025-2026.
General: 35 €
Amb descompte*: 25 €
*Estudiants, pensionistes, desocupats/des, més grans de 65 anys i amics/gues del CCCB.
Les persones que puguin gaudir d'un descompte, hauran de presentar el document que l'acrediti el primer dia del curs, en el cas de la modalitat presencial, o enviar una còpia del document a info@instituthumanitats.org abans de l'inici del curs, en el cas de la modalitat online.
Un cop t'hagis matriculat, et pots registrar al web per accedir als vídeos. Informació sobre com registrar-t'hi.
Crèdits
Ponents
L’Institut d’Humanitats es reserva el dret de canviar qualsevol aspecte particular de la programació si les circumstàncies l’hi obliguen.


