Mercè Rodoreda (Presencial)

Curs

Mercè Rodoreda

Mite, persona, personatges

Presencial
Dirigit per

A càrrec de

Descripció

Més de cent anys després del seu naixement, Mercè Rodoreda continua sent l'escriptora més llegida i més influent de la literatura catalana. Com passa sempre amb els mites, la seva vida i la seva obra estan construïdes a partir de tòpics i imatges que condicionen la seva figura. En aquest curs ens proposem d'explicar Mercè Rodoreda a partir d'alguns dels seus personatges més emblemàtics, creant un discurs que uneix vida i obra per aprofundir en l'una i l'altra. A partir de la lectura a fons d'algunes de les seves novel·les, i centrant-nos en els seus personatges principals i més icònics, ens endinsarem en l'obra de l'escriptora que era, en paraules de Montserrat Roig, delicada només en aparença, "fràgil i dura com una estalactita". 

Data d'inici
07.06.2023
Data de fi
28.06.2023
Horari
De 18.30 a 20.00 h
Idioma
Català
Modalitat

Presencial. La inscripció també inclou l'accés als vídeos de les sessions en directe i en diferit (fins al 31 d'agost del 2023).

Lloc
Institut d'Humanitats de Barcelona - CCCB
Preu

General: 45 €
Amb descompte*: 30 €
*Estudiants, pensionistes, desocupats/des, més grans de 65 anys i amics/gues del CCCB.

Les persones que puguin gaudir d'un descompte hauran de presentar el document que l'acrediti el primer dia del curs o enviar-lo per email a [email protected]

Arxius adjunts
Sessions
dc. 07.06.2023

Aloma: el primer desengany.

Marina Porras

Publicada el 1938 però reescrita trenta anys més tard, aquesta novel·la ens ajuda a explicar l'ambient que Rodoreda va viure a la seva joventut i ens acosta a les seves circumstàncies personals. També ens serveix per acostar-nos al seu primer personatge fort, aquesta noia indefensa però dura, implacable i fràgil alhora. Aloma és la primera d'una nissaga de dones rodoredianes que veuen que hi ha una distància insalvable entre el que volen i el que s'espera d'elles. A partir d'Aloma, aquesta adolescent a qui fan créixer de cop, explicarem com podem llegir els desenganys i els aprenentatges amargs d'aquesta protagonista.

dc. 14.06.2023

Els amics de Jardí vora el mar: la creació d'una societat.

Marina Porras

Tot i que no la publicaria fins al cap de molts anys, Jardí vora el mar és la primera novel·la que Rodoreda es va posar a escriure després de la guerra, i l'escriptora deia que era important perquè havia obert el camí a les altres. La novel·la és la història de decadència d'un grup d'amics explicada a partir de sis estius en una casa d'estiueig. També és un tractat sobre els efectes destructius que el temps té sobre les persones. A partir dels diversos personatges d'aquest llibre, veurem com Rodoreda construeix un relat coral i quins arquetips presenta a partir d'aquests amics que veuen com s'enfonsa el seu món.

dc. 21.06.2023

Colometa: la sublimació de Catalunya.

Marina Porras

La Colometa és probablement el personatge més icònic de la literatura catalana i el que té el poder de convocar un imaginari més potent. Tot i que La plaça del diamant és una novel·la visceral, la força terrible del llibre no es va entendre a la primera. Rodoreda hi descriu el caos i la frivolitat de la guerra i la devastació de la postguerra a partir d'uns personatges que ni teoritzen ni jutgen: simplement viuen. L'equilibri de forces que fa la Colometa per sobreviure provoca que, en una caricaturització injusta, se l'hagi tractada de bleda. Però Natàlia és la sublimació de la guerra tal com la majoria de catalans van patir-la, i per això amb el temps hi van connectar. En aquesta sessió provarem d'explicar, a partir de la lectura de La plaça del diamant, quins són els trets que van fer que Rodoreda capturés tan bé l'ànima d'un país en un personatge.

dc. 28.06.2023

Teresa, Sofia i Maria: la destrucció dels records.

Marina Porras

Joan Sales, l'editor de Mercè Rodoreda, va escriure que Mirall trencat era "un devessall de poesia de gran estil, que t'embruixa i et transporta com una simfonia molt ampla i d'una riquesa esbalaïdora des de l'obertura". En aquesta novel·la, Rodoreda havia aconseguit explicar l'auge i la caiguda d'una família mentre narrava l'auge i la caiguda d'una ciutat, d'una societat i d'un país. També hi va crear els seus personatges femenins més calidoscòpics. La tríada de Teresa, Sofia i Maria Valldaura ens serveixen per explicar els lligams entre el segle XIX i XX a l'imaginari de Rodoreda, i per descriure, tal com ella mateixa va dir sobre la novel·la, "aquell pes de nostàlgia que té tot el que ha viscut intensament i s'acaba".

Crèdits

Organitza
Institut d'Humanitats de Barcelona
Col·labora
Centre de Cultura  Contemporània de Barcelona

Ponents

Ponent

Marina Porras Martí (1991) és doctora en Teoria de la literatura i Literatura comparada.

Ponent

Marina Porras Martí (1991) és doctora en Teoria de la literatura i Literatura comparada.

L’Institut d’Humanitats es reserva el dret de canviar qualsevol aspecte particular de la programació si les circumstàncies l’hi obliguen.