El Quixot, II (Presencial)

Curs

El Quixot, II

Lectura i interpretació d’un clàssic

Presencial

A càrrec de

Descripció

Aquest curs proposa la lectura atenta, capítol a capítol, de El ingenioso caballero don Quijote de la Mancha (1615), una lectura sensible als múltiples camins que l’obra explora i sobre els quals la posteritat literària ha tornat ara i adés. Aquesta proposta incorpora necessàriament la pregunta sobre el lloc que correspon als clàssics en l’educació, la cultura i la vida del nostre temps. De la mà de Gonzalo Pontón, col·laborador destacat de les successives edicions del Quijote de l’Instituto Cervantes i expert en literatura moderna europea, culminem el projecte iniciat el 2023 amb la lectura d’El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha (1605), per retre homenatge a l’admirable novel·la de Cervantes.

La lectura de la segona part del Quijote es reparteix en sis trobades mensuals. En les sessions de lectura, cada bloc de capítols s’agrupa al voltant d’un assumpte d’especial significació, encara que s’abordaran igualment d’altres aspectes. El ritme de lectura mensual se situa a l’entorn de 110 pàgines. Prèviament a cada sessió es facilitaran indicacions específiques per abordar amb profit la lectura i orientar-la cap a allò que es tractarà a l’aula.

 

Edició recomanada:

Miguel de Cervantes, Don Quijote de la Mancha, edició de l'Instituto Cervantes dirigida per F. Rico (1605, 1615, 2015), Real Academia Española, Madrid, 2015, 2 vols.

Data d'inici
15.01.2024
Data de fi
17.06.2024
Horari
De 18.30 a 20.00 h
Idioma
Castellà
Modalitat

Presencial. La inscripció també inclou l'accés als vídeos de les sessions en directe i en diferit (fins al 31 d'agost del 2024).

Lloc
Institut d'Humanitats de Barcelona - CCCB
Preu

General: 65 €
Amb descompte*: 50 €
*Estudiants, pensionistes, desocupats/des, més grans de 65 anys i amics/gues del CCCB.

Les persones que puguin gaudir d'un descompte hauran de presentar el document que l'acrediti el primer dia del curs o enviar-lo per email.

Arxius adjunts
Sessions
dl. 15.01.2024

Un llibre dins d’un altre (pròleg, dedicatòria i capítols 1-9).

Gonzalo Pontón Gijón

En la primera sessió considerarem el moment i les circumstàncies que van moure Cervantes a reprendre la novel·la de 1605 i establirem una breu valoració del seu nou projecte novel·lístic. A continuació ens endinsarem en els capítols inicials, que reprenen el fil de l’acció allà on es va deixar, inclouen un nou personatge destacat (Sansón Carrasco) i es presenta als protagonistes una noticia sorprenent: les seves aventures s’han imprès i circulen com a llibre.

 

dl. 19.02.2024

Encanteris, enganys, confusions i dubtes (capítols 10-21).

Gonzalo Pontón Gijón

La nova sortida de don Quijote i Sancho -amb Saragossa com a objectiu- els porta en primer lloc al Toboso, on el cavaller i l’escuder semblen intercanviar els seus respectius rols de credulitat i incredulitat. Una atmosfera de dubtes entre allò viscut i allò fingit o imaginat, entre l’individu i el seu personatge són el punt en comú de les aventures inicials, que inclouen, entre d'altres, el combat amb el Cavaller dels Miralls, la trobada amb el Cavaller de la Jaqueta Verda o les noces de Camacho.

dl. 18.03.2024

Somiar, mirar, referir (capítols 22-35).

Gonzalo Pontón Gijón

En continuïtat amb el bloc anterior, els protagonistes viuen aventures associades a la matèria cavalleresca, però marcades per discrepàncies entre tots dos sobre llur veracitat. Té un paper conductor l’angoixa de don Quijote davant l’encanteri de Dulcinea. Cavaller i escuder són acollits per uns aristòcrates que han llegit les seves aventures, i això dona peu a un entretingut interrogatori als personatges sobre la seva condició. Aquests capítols contenen alguns dels esdeveniments més famosos de la segona part, com el de la cova de Montesinos i el del retaule de Maese Pedro, i presenten el motiu del desencantament de Dulcinea.

dl. 15.04.2024

Els personatges davant els seus lectors i en solitari (capítols 36-53).

Gonzalo Pontón Gijón

En aquesta secció els ducs tracen les seves burles més galdoses, mentre ofereixen curs “real” a les fantasies dels protagonistes, i es produeix la separació narrativa de don Quijote i Sancho quan aquest marxa a governar l’illa Baratària. L’aventura del cavall Clavileño constitueix la més clara exposició literària del pacte entre fabulistes i lectors, i els episodis de Baratària introdueixen una reflexió sobre el bon i el mal govern, a més de concedir protagonisme en solitari a l’escuder.

dl. 13.05.2024

Avellaneda i el canvi de rumb (capítols 54-60).

Gonzalo Pontón Gijón

Després del retrobament entre don Quijote i Sancho i la sortida del palau dels ducs, la novel·la aborda un fet imprevist i real: l’existència d’una continuació falsa de les aventures dels protagonistes. Aquest esdeveniment —la significació del qual en el disseny general de la novel·la encara és motiu d’especulacions― té l’efecte de variar la ruta dels personatges i de dirigir les seves passes cap a Barcelona. N’emmarquen el nucli sengles trobades amb personatges fora de la llei: el morisc Ricote i el bandoler Roque Guinart.

dl. 17.06.2024

Derrota, retorn i mort (capítols 61-74).

Gonzalo Pontón Gijón

Els nombrosos i entretinguts fets viscuts a Barcelona situen l’acció en un escenari urbà per primera i darrera vegada en totes dues parts del Quijote. A la platja de la ciutat, don Quijote és desafiat i derrotat. El retorn dels protagonistes al seu llogarret recupera algunes fites de l’itinerari precedent, insisteix a desqualificar Avellaneda des de l’interior de la ficció i culmina amb espurnes d’il·lusió (vida pastoral) però també d'abatiment (presagis), seguits per la recuperació del seny per part de l’hidalgo i la seva mort.

Crèdits

Organitza
Institut d'Humanitats de Barcelona
Col·labora
Centre de Cultura  Contemporània de Barcelona

Ponents

Ponent
Professor titular de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada a la Universitat Autònoma de Barcelona. Especialista en la literatura espanyola dels segles XV i XVI.
Ponent
Professor titular de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada a la Universitat Autònoma de Barcelona. Especialista en la literatura espanyola dels segles XV i XVI.

L’Institut d’Humanitats es reserva el dret de canviar qualsevol aspecte particular de la programació si les circumstàncies l’hi obliguen.